Handvatten voor het goede gesprek over data


handreiking

Samenvatting

Deze handreiking is gemaakt door de coalitie Data 3.0 van studiejaar 2023-2024.

Coalitie Data 3.0
Zoals de naam al aangeeft zijn er eerder al twee coalities actief geweest rondom het thema Data. Dit is niet zonder reden: in het onderwijs steeds wordt vaker en intensiever gebruik gemaakt van diverse soorten van data voor uitlopende doeleinden. Hierdoor groeit de behoefte om meer kennis op te doen en ervaringen uit te wisselen. De eerste coalitie Data richtte zich op Efficiënt data-
gebruik en het interpreteren en benutten van data door onderwijs. Vervolgens zoomde de coalitie Data 2.0 in op het thema uitval, wat resulteerde in de Handreiking Grip op uitval met behulp van data. De coalitie data 3.0 heeft een bredere aanpak gekozen. Zij hebben een handreiking ontwikkeld voor het voeren van het goede gesprek over en met behulp van data, vanuit verschillende rollen
in het onderwijs (gebaseerd op de notitie ‘10 inzichten x vier rollen’). Deze handreiking bevat ook een overzicht van relevante data voor de verschillende rollen. We hopen dat deze handreiking bijdraagt aan waardevolle gesprekken binnen het onderwijs,
waarbij beschikbare data effectief wordt ingezet.

Facilitering
Het goede gesprek leidt tot het verhaal achter de cijfers en kan inzicht geven aan welke knoppen de ander vanuit zijn of haar ‘rol’ moet draaien om tot duiding en/ of verbetering te komen. Het goede gesprek gaat niet over data, maar over wat data vertellen over een onderwijs- of organisatie inhoudelijk thema. Data moeten aan bepaalde agenda’s, teamdoelen, o.i.d. gehangen worden, in plaats van dat data als los gespreksonderwerp worden gehanteerd. Het goede gesprek over data voeren is niet altijd eenvoudig. Daarom bieden we negen tips die kunnen helpen bij het initiëren en voeren van het gesprek (ongeacht vanuit welke rol).