Samenvatting
Om van bewustwording tot bewustzijn van de kwaliteit van onderwijs te komen is de moed nodig om kleur te bekennen, en vervolgens de daadkracht om dit kwaliteitsbewustzijn kleur te geven. In een notendop is dat de ontwikkeling die het mbo de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, mede ook dankzij het Kwaliteitsnetwerk.
Vanuit deze gedachte heeft het bestuur van het Kwaliteitsnetwerk aan enkele externe deskundigen gevraagd een kritische blik te werpen op de ambities van het netwerk. Wat is de afgelopen jaren bereikt en hoe kan het netwerk vorm geven aan een nieuwe kwaliteitscyclus? Het resultaat hiervan is te lezen in deze uitgave ‘Kwaliteit in Kleur’.
Het beeld dat in deze publicatie wordt geschetst kan geplaatst worden naast het beeld dat de Onderwijsinspectie biedt. Grofweg kan gezegd worden dat het mbo vanuit een periode komt waar kwaliteitsborging nog lang niet overal goed werkte: in 2012 constateerde de inspectie dat de kwaliteitsborging bij 70% van de instellingen niet op orde was. Sindsdien is zeker een verbeterslag gemaakt. De opeenvolgende jaarverslagen van de inspectie laten zien dat bij de meeste instellingen inmiddels de basis op orde is, al blijven verbeteringen altijd mogelijk. Over een wat langere periode zien we dat naast het belang van goed werkende kwaliteitszorgsystemen de inspectie ook nadrukkelijk kijkt naar kwaliteitscultuur. Datzelfde geldt voor het kwaliteitsbewustzijn binnen de gehele organisatie én het merkbare effect daarvan voor de student.
Gelijk met de ontwikkeling van de kwaliteit van het mbo is ook de visie op kwaliteit in beweging. De kijk van de Onderwijsinspectie en die van het Kwaliteitsnetwerk bewegen geleidelijk naar elkaar toe. Er blijven wel verschillen. Zo ligt voor het netwerk de focus op het versterken van het lerend vermogen van teams en de kwaliteitscultuur die daarbij hoort. Bij de inspectie ligt het zwaartepunt op de beoordeling van opleidingen en is het onderwijsteam niet het object van toezicht.
Deze publicatie is te lezen als een kwaliteitsmeting avant la lettre. Het netwerk stelt zich daarbij op als middel om het doel van kwaliteitsbewustzijn binnen de scholen te bereiken. Daarbij staat niet de eenvormige techniek van systemen voorop, maar de vraag hoe ieder op eigen wijze kleur geeft aan de kwaliteit van onderwijs. Wat dat betreft zou de titel van deze publicatie ook kunnen luiden Het Kwaliteitsnetwerk brengt Kleur in Kwaliteit!
Peter van Mulkom, voorzitter Kwaliteitsnetwerk mbo
Facilitering