Kwaliteit, wat betekent dat voor mij?


Een ‘warming-up’ activiteit om het onderwerp Kwaliteit en om helder te krijgen wie het verantwoordelijke teamlid is./ de verantwoordelijke teamleden zijn voor de borging en verbetering van kwaliteit.

Samenvatting

Start met een kort YouTube-filmpje, een foto of een quote over kwaliteit van een docent of van jezelf.

Let op: duurt ongeveer 15 minuten!
  •  Vraag nu alle deelnemers om op te staan en naar de lijn op de vloer te lopen
  • Begin met quote 1 (zie het werkblad met quotes) als iedereen staat en vraag de deelnemers te kiezen voor de linker- (ja) of rechterkant (nee) van de lijn.
  • Loop nu langs de lijn en vraag één persoon van iedere kant waarom ze voor die kant gekozen hebben.
  • Geef iedereen de mogelijkheid om zijn/haar keuze te heroverwegen
  • Vat de uitslag samen (door te ijken, zoals: 25/75%; gelijk, of in getallen als er maar 1 – 5 personen aan één kant staan)
  • Vraag nog één deelnemer om zijn/haar mening te geven over de uitslag van deze quote
  • Ga zo door met quote 2 …
Vervolg
Je kunt kiezen uit meerdere vervolgopties:
  • Je kunt de activiteit in zijn geheel samenvatten
  • Je kunt één deelnemer vragen wat hij/zij geleerd heeft van deze activiteit
  • Je kunt deelnemers vragen groepen te maken van 4-8 personen (afhankelijk van de totale hoeveelheid deelnemers) en hen op een poster uit laten leggen wat kwaliteit betekent voor IEDEREEN! Dit gaat over algemeen bewustzijn van kwaliteitsverbetering. Zoek een mooie muur in het gebouw en hang daar alle posters en eventueel foto’s op.
Einde van de activiteit
  • Vraag nu om de feedback van de mystery guest… (en krijg de aandacht van iedereen terug!)
  • Nodig de mystery guest uit om te reageren op de resultaten of de aanleidingen daarvoor
  • Vraag één deelnemer aan het eind wat deze bijeenkomst voor hem/haar heeft betekend en wat hij/zij met ingang van morgen gaat veranderen.
En…
  • Als je weer een bijeenkomst hebt met (een gedeelte van) deze groep, vraag dan wat ze nu doen om de kwaliteit van onderwijs te verbeteren.

Wat heb je nodig

  • een ruimte waar mensen kunnen lopen, de grootte is afhankelijk van de groep (dit kan al vanaf teamgrootte tot zeer grote groepen)
  • rol tape, of twee pionnen om de scheiding te markeren op de vloer
  • een kopie van de stellingen van het bijbehorende informatieblad (je kunt ook zelf stellingen toevoegen, wijzigen, etc.)
  • kies vooraf een mystery guest en informeer deze kort
  • kies vooraf een vervolg activiteit, zodat je de groep drect aan kunt geven wat er met hun input gedaan wordt.

Facilitering
Zie hierboven.